Менеджмент майбутнього. Як влаштована сама інноваційна компанія світу

Менеджмент майбутнього. Як влаштована сама інноваційна компанія світу

entity.author.full_name | e
2 березня 2016

У відчайдушних спробах зберегти дух інновацій багато технологічних компаній експериментують з різними моделями управління

У відчайдушних спробах зберегти дух інновацій багато технологічних компаній експериментують з різними моделями управління. Але ніхто не зайшов на цьому шляху так далеко, як Valve. На її фоні Google і Facebook виглядають огидними бюрократичними монстрами з капіталістичних антиутопій.

Створена в середині 90-х років ренегатами з Microsoft, Valve починала як розробник комп'ютерних ігор - в її портфоліо такі вічні хіти, як Half-Life, Portal, Counter Strike і Left 4 Dead.

Тепер їй також належить фактичний монополіст ринку цифрової дистрибуції відеоігор - магазин Steam. А недавно компанія оголосила про намір нарешті втілити головну мрію всіх геймерів і створити повноцінний шолом віртуальної реальності. У штаб-квартирі Valve в Сіетлі працюють близько чотирьохсот чоловік.

Forbes оцінює Valve як мінімум в $ 3 млрд.

Всього цього Valve вдалося домогтися завдяки, мабуть, самої дивної корпоративній культурі, яка коли-небудь формувалася в підприємстві такого масштабу. На думку деяких експертів, це взагалі одна з найбільш інноваційних компаній сучасності.

Якщо майбутнє в технологіях, а майбутнє менеджменту в нових підходах технологічних компаній, то саме час розібратися, на яких принципах базується управління в Valve.

Принцип №1. Смерть керівникам

Засновник і духовний лідер Valve Гейб Ньюелл був упевнений, що в епоху комп'ютерної революції традиційна ієрархічна організація позбавлена будь-якого сенсу. Вона підходить військовим, яким потрібно відправити на смерть тисячу-другу солдатів. Вона підходить фабрикам і заводам, чия мета - нескінченне відтворення однакового результату. Але в технологічній індустрії в повторенні однієї і тієї ж дії немає ніякої цінності, адже цінність тут з'являється тільки тоді, коли щось робиться в найперший раз.

Ньюелл придумав Valve як місце, де немає ієрархії і ніякого формального менеджменту, начальників і підлеглих, посад і кар'єрного зростання. Деякі співробітники Valve змушені самостійно вигадувати назву своїх посад, щоб було що написати на візитних картках: інакше люди з інших компаній відмовляються сприймати їх всерйоз.

Один з перших співробітників Valve Грек Кумер недавно зауважив у розмові з журналістом з The New York Times, що не знає, яку позицію займає сам Ньюелл:

«Технічно він, напевно, CEO. Але я не дуже впевнений ».

Нещодавно в інтернет з’явився посібник, який отримує кожен новий співробітник Valve, в якому напроти імені Ньюелла красується такий напис: «З усіх людей в компанії, які не є вашими начальниками, Гейб не є їм в НАЙБІЛЬШОМУ ступені».

Кажуть, Гейб Ньюелл може роками мріяти про який-небудь новий проект, але абсолютно не в змозі зрушити справу з мертвої точки тільки тому, що ніхто в компанії не хоче цим займатися.

Принцип №2. Роби що хочеш

Майже кожен новобранець Valve на перших порах стикається з дивною проблемою - він не знає, що йому робити. Valve не наймати людей для вирішення конкретних завдань. Ветеран індустрії Майкл Абраш так описує свої перші кілька тижнів в компанії:

«Я розраховував, що мені відразу дадуть якусь роботу. Замість цього я отримав кілька припущень від колег, які ДУМАЛИ, що мені, МОЖЛИВО, слід придивитися до такої-то сфері ... Після серії подібних розмов я зрозумів, що мені варто думати інакше. Що найцінніше я можу зробити для компанії, що поки не робить ніхто інший? »

Через якийсь час Абраш вирішив зайнятися створенням очок віртуальної реальності. Тепер проект теоретично може повністю змінити долю Valve і ландшафт індустрії відеоігор заодно.

Принцип №3. У столів повинні бути колеса

Оскільки в Valve немає фіксованих ролей і всі повинні самі вирішувати, де вони можуть стати в нагоді найбільше, столи в штаб-квартирі компанії обладнані колесами. Це дозволяє співробітникам швидко пересувати їх по всьому офісу, організуючись в команди під цікаві для них проекти.

Хочеш змінити заняття?

Пересунь стіл. Інструкція по пересуванню столів в посібнику для новачків говорить:

«Вийміть вилку з розетки. Перемістіть свій стіл. Вставте вилку в розетку. Повертайтеся до роботи ».

В середині команд, які в Valve називаються Cabals ( «Кліки»), розподілом обов'язків займаються самі співробітники. Вони ж вирішують, хто буде виконувати роль неформального лідера, завдання якого - координувати зусилля, тримаючи в голові всю інформацію про проект. Лідери служать команді, а не навпаки. При цьому Valve стимулює Кліки частіше міняти свій склад і конфігурацію. В іншому випадку «бюрократичні структури неминуче починають переслідувати власні інтереси, а не інтереси користувачів».

Принцип №4. Шукати людей важливіше, ніж дихати

Очевидно, що далеко не всі готові до стандартів свободи і персональної відповідальності, встановленим в Valve. Тому найскладнішим завданням Valve є пошук нових співробітників. У цьому процесі фактично задіяна вся компанія. Новачкам Valve пропонується якомога раніше починати брати участь в співбесідах і пропонувати власних кандидатів.

«Пошук нових співробітників - це найважливіша річ у Всесвіті! .. І це ваша головна робота. Це навіть важливіше, ніж дихати! Таким чином, якщо ви залучені в цикл інтерв'ю потенційних колег, не звертайте уваги на всі інші завдання. Зараз вони позбавлені сенсу і повинні бути повністю проігноровані! »

Принцип №5. Ніколи не беріть на роботу людину, яка гірше вас

Valve зацікавлена в людях з незвичайним професійним бекграундом. В такому випадку вони зможуть привнести в культуру компанії щось нове. Тому в компанії працюють колишня артистка лялькового театру, творець спецефектів для «Володаря кілець» і «Кінг Конга» і автори сатиричного веб-сайту про відеоігри. Нещодавно компанія найняла грецького економіста Яніса Варуфакіс, так як Гейбу Ньюеллу сподобався його блог про європейську фінансову кризу. Один з художників був прийнятий на роботу тільки після того, як в Valve випадково з'ясували, що у вільний час він малює графіті.

«Ми цінуємо людей з високими навичками кооперації та колаборації. Людей, які можуть на льоту деконструювати найскладніші проблеми і зрозуміло пояснювати всім іншим, що вони роблять і як вони це роблять. Наші співробітники також одночасно повинні бути універсальні, але мати надзвичайно глибокі пізнання хоча б в одній області. Вони також повинні як мінімум бути не слабкіше нас самих. Ніколи не беріть на роботу людину, яка гірше вас! »

Принцип №6. До біса інвесторів і незручних партнерів

Все описане вище було б принципово неможливо, якби Valve не вдалося домогтися повної незалежності від усіх зовнішніх чинників.

Коли Valve почали дратувати відносини з видавцем, вони створили Steam. Таким чином, компанія могла самостійно випускати і продавати свої ігри без участі посередників.

Більш того, Valve була заснована без залучення грошей інвесторів з боку, і всі акції компанії до цих пір розподіляються виключно між працюючими співробітниками.

Малоймовірно, що ми коли-небудь побачимо їх у вільному обігу на фондовій біржі. Майже виключена і продаж Valve іншої компанії.

За словами Ньюелла, значно більш імовірно, що, якщо справи підуть погано, Valve буде просто розпущена.

Коментарі